Navigation (Location)

Segovia

Documentation

Document ID (Date) Title of document
16/1 (1523a) Libros de música descritos en el testamento de Juan de Anchieta (1462-1523)
16/1 (1503-11) Libro de las cosas que estan en el tesoro de los alcaçares de la çibdad de Segouia en poder de rrodrigo de tordesillas vesino e rregidor de la dicha çibdad el qual hizo gaspar de grizio secretario del Rey don Fernando e de la Reyna doña Isabel nuestros señores por mandado de la dicha Reyna nuestra señora e vio e puso por ynventario todas las joyas e cosas que en dicho thesoro se hallaron en el mes de nouiembre del año del nasçimiento de nuestro salvador ihu xpo de mill e quinientos e tres años e todas las cosas de oro e piedras e aljofar e plata fueron vistas e pesadas e tocada la ley del oro por diego de ayala e geronimo de bruxelas plateros residentes en la corte de sus altezas so cargo del juramento que para ello primero hizieron lo qual todo suso dicho se puso e asento por escrito en este libro en la manera que se sigue:
16/1 (1501) Cargos de libros propios de la Reina [Isabel la Católica]... que se hicieron a su camarero Sancho de Paredes [without date but before 1501].

List of persons

Displaying 1 - 10 of 26

Details

Birth date: 
15/3 (?)
Death date: 
16/1
Nationality: 
Biography: 

According to Tess Knighton: "La identificación del compositor Alonso de Alba, a quien se atribuyen varias obras religiosas y al menos una canción, se complica por la existencia de dos candidatos posibles: un capellán real y un MC sevillano." (DMEH, 1999-2002: vol. 1, 170-171).

15/3 (?) — 14-VIII-1522

Details

Birth date: 
15/3 (?)
Death date: 
16/1 (?)
Nationality: 
Periods of service: 
1478 (15-IV)—1482 Capilla de Fernando el Católico
1495—1504 Capilla de Isabel la Católica
1504—1506 Capilla de Fernando el Católico
Submission’s author: 
fl. 1478 — 1506

Details

Birth date: 
16/3
Death date: 
17/2 (1625)
Nationality: 
Periods of service: 
1589 Catedral de Morelia
1593 — 1598 Catedral de Puebla
1598 — 1625 Catedral de Morelia
Submission’s author: 
Segovia, ? — Valladolid de Michoacán, 1625

Details

Birth date: 
16/3 (1584)
Death date: 
17/3 (1654)
Nationality: 
Title and date of treatise: 
Libro de tientos y discursos de música práctica
y theórica de órgano
intitulado Facultad orgánica: con el qual
y con moderado estudio y perseverancia
qualquier mediano tañedor puede salir aventajado en ella
sabiendo diestramente cantar canto de órgano
y sobre todo teniendo buen natural (Alcatlá de Henares: Antonio Arnao
1626)
Submission’s author: 
Sevilla, bautizado 17-IX-1584 — Segovia, 31-X-1654

Details

Birth date: 
16/1 (?)
Death date: 
16/3 (?)
Nationality: 
Periods of service: 
1535—ca. 1549 Catedral de Segovia (organista)
Biography: 

Alonso de Esquina/Esquinas is known only as organist, but a lost work (Domine ostende nobis) is attributed to him in the 16th-century inventories of polyphonic choirbooks at Tarazona Cathedral.   

Submission’s author: 
fl. Segovia, 1535 — 1549

Details

Birth date: 
17/1 (ca. 1620)
Death date: 
17/4 (1684)
Nationality: 
Periods of service: 
ca.1640 Colegiata de Santa María, Morella (Castellón)
ca.1653 Catedral de Cagliari (cantor)
1654 Catedral de Cagliari (Maestro de capilla)
1659 (before 22-X) Catedral de Teruel
ca.1660—1664 Real Monasterio de la Encarnación, Madrid
1664 (VIII)—1667 (22-VII) Catedral de Segovia
1667 (c.VII)—1680 Monasterio de las Descalzas Reales, Madrid
1680 (1-II)—1684 Capilla Real de Madrid
Submission’s author: 
Aragón, ca. 1620 — Madrid, 23-IX-1684

Pages

List of publications

Displaying 1 - 8 of 8

Details

City and publisher: 
Type of publication: 
Annotation: 
The famous 15th-century "Cancionero Musical de Segovia" [E-SE s.s.] was not included in López-Calo's catalog of polyphonic choirbooks at Segovia cathedral.
1988-89

Details

Journal volume and issue: 
15, 16 y 17
Range of pages: 
37-62, 33-46 y 17-54
Type of publication: 
2001-2002

Details

Ed. / Coord.: 
Range of pages: 
504-548
City and publisher: 
Type of publication: 
Abstract: 

One of the most striking characteristics of the music from the Spanish kingdoms at the time of Ferdinand and Isabel in comparison with other musical traditions of the same period is the relative scarcity of sources of instrumental and polyphonic music. This lack can partly be explained by the loss of many manuscript sources and the late introduction of music printing in Spain; El Maestro by Luis Milán, printed in 1536, is the earliest Spanish collection of solo instrumental music and accompanied songs, as well as the first printed Spanish tablature. However, there is a third reason: the importance of oral tradition in the transmission and performance of music in Spanish culture during the Renaissance, in both sacred and secular contexts. This essay will survey the different traditions of unwritten music in Spain at the time of the Catholic Monarchs: in the liturgical context, particular emphasis will be placed on the transmission and performing practices of extempore counterpoint and unwritten fabordones; and in the secular context, several aspects related to the oral repertory of vernacular songs, both polyphonic and accompanied, as well as instrumental music will be considered.

Language of the publication: 
2016

Related documentation

Displaying 1 - 3 of 3

Details

Type of document: 
Number of book-related items in this document: 
10
Location/s related to Document: 
Non-musician owner of books or mentioned in document (OLD): 
Type of owner of books or of people mentioned in Document (OLD): 
Cargos de libros propios de la Reina [Isabel la Católica]... que se hicieron a su camarero Sancho de Paredes [without date but before 1501].

Details

Type of document: 
Document's source: 
Archivo General de Simancas, Patronato Real, leg. 30-6
Number of book-related items in this document: 
14
Genres mentioned/represented in document: 
Institution owner of books or mentioned in document: 
Non-musician owner of books or mentioned in document (OLD): 
Type of owner of books or of people mentioned in Document (OLD): 
Libro de las cosas que estan en el tesoro de los alcaçares de la çibdad de Segouia en poder de rrodrigo de tordesillas vesino e rregidor de la dicha çibdad el qual hizo gaspar de grizio secretario del Rey don Fernando e de la Reyna doña Isabel nuestros señores por mandado de la dicha Reyna nuestra señora e vio e puso por ynventario todas las joyas e cosas que en dicho thesoro se hallaron en el mes de nouiembre del año del nasçimiento de nuestro salvador ihu xpo de mill e quinientos e tres años e todas las cosas de oro e piedras e aljofar e plata fueron vistas e pesadas e tocada la ley del oro por diego de ayala e geronimo de bruxelas plateros residentes en la corte de sus altezas so cargo del juramento que para ello primero hizieron lo qual todo suso dicho se puso e asento por escrito en este libro en la manera que se sigue:

Details

Type of document: 
Document's source: 
Madrid, Biblioteca Nacional, Ms. 14020.170, p. 40.
Number of book-related items in this document: 
3
Musician owner of books or mentioned in document: 
Possible identification of items in the document with extant music sources: 
Composers cited in music inventories: 
Type of owner of books or of people mentioned in Document (OLD): 
Libros de música descritos en el testamento de Juan de Anchieta (1462-1523)

How to cite

, "Segovia", Books of Hispanic Polyphony, ed. E. Ros-Fábregas (accession date: 22 Jan 2019), https://hispanicpolyphony.eu/taxonomy/term/1578