Navigation (Institution)

Catedral de Orihuela (Alicante). Archivo

List of persons

Displaying 1 - 7 of 7

Details

Birth date: 
18/3 (1772)
Death date: 
19/2 (1832)
Nationality: 
Periods of service: 
1798 (28-III)--1807 (1-IV) Catedral de Orihuela
1807 (2-IV)--? Colegiata de Alicante
1815 ((1-XI)--1832 (4-VI) Catedral de Orihuela
Biography: 

El 28-III-1798 tomó posesión de la plaza de violinista de la Catedral de Orihuela. El 2-IV-1807 lo hizo de la de MC de la colegiata de Alicante. El 1-XI-1815 obtuvo el puesto de MC de la Catedral de Orihuela, puesto que ocupó hasta su muerte.

Submission’s author: 
?, ca. 1772 — Orihuela, Alicante, 4-VI-1832

Details

Birth date: 
17/2 (?)
Death date: 
17/4
Nationality: 
Periods of service: 
1651-1676 Catedral de Orihuela
Biography: 

Jerónimo Comes was nephew of Juan Bautista Comes (1582-1643).

References: 

Baeza, Francisco. «La música de la Catedral de Orihuela en el tercer cuarto del siglo XVII. El magisterio de Jerónimo Comes (1651-1676)» (Trabajo Fin de Carrera, Conservatorio Superior de Música «Óscar Esplá», 2012).

Submission’s author: 
Valencia (?), ca. 1627-Orihuela (Alicante), 1678

Details

Periods of service: 
fl. 1728
References: 

Climent, José. Fondos Musicales de la Región Valenciana. IV: Catedral de Orihuela. Valencia: Facultad de Teología San Vicente Ferrer, 1989, p. 18.

Submission’s author: 

Details

Birth date: 
17/3 (1670)
Death date: 
18/2 (1727)
Nationality: 
Periods of service: 
?-1696 Parroquia de Santa María de Elche, Alicante
1696 (12-VI) - 1727 Catedral de Orihuela
Submission’s author: 
Elche, Alicante, ca. 1670 -- Orihuela, Alicante, 7/8-III-1727

Details

Birth date: 
16/1 (1520)
Death date: 
16/3 (1580?)
Nationality: 
Periods of service: 
1556—1559 Catedral de Orihuela
1559 (2-VI)—1562 (18-XI) Catedral de Ávila
1563 (29-II)—1570 (6-XI) Catedral de Toledo
1571-1580 Catedral de Murcia
Biography: 

El padre de Bernardino de Ribera, Pedro de Ribera, fue maestro de capilla en la Iglesia Colegial de Xàtiva/Játiva (lugar de nacimiento de Bernardino) y en las catedrales de Orihuela (donde Bernardino empezó su formación como infante) y Murcia. Bernardino probablemente fue maestro de capilla en la Catedral de Orihuela en 1556, antes de ocupar ese puesto en la Catedral de Ávila desde el 2 de junio de 1559; allí llegó procedente de Toro. Dimitió de su puesto en Ávila el 18 de noviembre de 1562 para ocupar la plaza de maestro de capilla en la Catedral de Toledo del 29 de febrero de 1563 hasta 1570 (el 6 de noviembre de 1570 el Cabildo volvió a llamar a Andrés de Torrentes).  Posteriormente Bernardino de Ribera fue maestro de capilla de la Catedral de Murcia entre 1571 y 1580, lo que retrasa la fecha de su muerte que hasta ahora se situaba alrededor de 1570.

Xàtiva, Valencia, 1520 — Murcia?, 1580?

Details

Birth date: 
18/3?
Death date: 
19/1?
Nationality: 
Periods of service: 
fl. 1780-1787 Catedral de Orihuela
Biography: 

En E-ORIc 3 (1786) se le describe como "Josepho Sart in Collegio Seminario Divi Michaelis Arcangeli Diatonici Cantus Magistro".

References: 

Climent, José. Fondos Musicales de la Región Valenciana. IV: Catedral de Orihuela. Valencia: Facultad de Teología San Vicente Ferrer, 1986, pp. 13-24.

Submission’s author: 
fl. Orihuela, ca. 1777-1787

Bibliography

Details

City and publisher: 
Subject location: 
Subject genre: 
Type of publication: 
Annotation: 
This is the first modern catalogue/inventory of the music manuscripts of the cathedral of Orihuela. It was never published. There is a typewritten version in the University of Murcia Library that was digitised in 2016 (online access available via the link attached).
Language of the publication: 
1983

Details

Journal volume and issue: 
XXI (1)
Range of pages: 
169-196
Subject person: 
Subject location: 
Subject genre: 
Type of publication: 
Language of the publication: 
1998

Details

Journal: 
Journal volume and issue: 
63
Range of pages: 
3-24
Subject genre: 
Type of publication: 
Annotation: 
Añadir a la base de datos la información sobre los maestros de capilla citados por Esperanza Rodríguez (Pedro de Ribera, Francesc Joan Embite), así como los datos referentes a los libros del inventario de 1562 con obras de Josquin, Morales, Colin, Anchieta, Festa, Rufo y Crecquillon.
2008

Details

No. of pages: 
280
Subject person: 
Subject location: 
Subject genre: 
Type of publication: 
Abstract: 

This work is essentially an update of the biographical data about the composer and chapel master Jerónimo Comes (ca.1627-1678). In order to find out the different influences he could have received from other musicians such as his uncle Juan Bautista Comes (ca. 1582-1643), this work also contains an stylistic and formal analysis of several motets composed by him. In the the works by Jerónimo Comes can be found some distinctive elements such as the peculiar use of the concertato style (polychoral dialogue),  the lack of solo and instrumental sections, and the absence of melodic richness due to an intensive use of homophonic texture, which is a characteristic of the 16th century Spanish polyphony.

Language of the publication: 
2012

Details

Subject source: 
Subject location: 
Subject genre: 
Type of publication: 
Music books: 
Abstract: 

Resumen

La primera parte del trabajo consiste en un estudio del manuscrito que abarca los siguientes apartados: inventario de su contenido, descripción codicológica, estudio del contexto ceremonial en el que se interpretaba su repertorio, y recorrido histórico de la fuente desde su creación hasta la actualidad. La segunda parte del trabajo comprende la transcripción de las obras contenidas en este libro de las que nunca se ha realizado una edición crítica: siete motetes de Roque Monserrat y dos de Matías Navarro. En esta parte también se incluyen los criterios editoriales seguidos, así como el aparato crítico donde se exponen las diferencias entre el original y la transcripción.

Abstract

The first part of the work consists of a study of the manuscript that includes the following sections: inventory of its content, codicological description, study of the ceremonial context in which this repertory was performed, and the historical tour of the source from its creation to the present. The second part of the work includes the transcription of the works contained in this book, of which a critical edition has never been made: seven motets by Roque Monserrat and two by Matías Navarro. This last part also includes the editorial criteria applied for the transcription and the critical apparatus showing the differences between the manuscript and the transcription.

Language of the publication: 
2015

Pages

How to cite

Antonio Pardo-Cayuela, "Catedral de Orihuela (Alicante). Archivo", Books of Hispanic Polyphony, ed. E. Ros-Fábregas (accession date: 26 Oct 2021), https://hispanicpolyphony.eu/taxonomy/term/4246