Navigation (Type of non-musician)

dedicatee of publication (or manuscript) / dedicatario de publicación (o manuscrito)

List of persons

Displaying 1 - 10 of 10

Details

Birth date: 
16/2 (1533)
Death date: 
17/1 (1606)
Nationality: 
Biography: 

Juan de Borja y Castro was a nobleman and diplomat; he was the third son of San Francisco de Borja y Aragón, IV Duke of Gandía. He was the dedicatee of the manuscript B-Bc 27086, compiled in Vienna between 1577 and 1579, while Juan de Borja, I Count of Mayalde, served as mayordomo mayor of the Empress Dowager Maria of Austria, Philip II's sister and widow of Maximillian II. Juan de Borja was the Duke of Lerma's oncle.

Submission’s author: 
Bellpuig, Lérida/Lleida, 1533 — El Escorial, 1606

Details

Birth date: 
18/2 (?)
Death date: 
18/2 (1745)
Nationality: 
Periods of service: 
1743-1745 Monastery of Santa Ana de Ávila (nun)
Biography: 

Alfonso de Vicente (2019), annotated: "Manuela de Bullón y Miñano era abulense, de la noble familia de los Bullones. Tomó el hábito el 6-VIII-1743, profesó el 9-VIII-1744 y murió al año siguiente, el 26-VIII"; he also mentioned a "Dúo con violines para la entrada de Dª Manuela Bullón en el convento de Santa Ana: Año de 1743, anónimo".

Submission’s author: 
Ávila, ? — Ávila, 26-VIII-1745

Details

Birth date: 
18/3 (1768)
Death date: 
19/2 (1830)
Nationality: 
Periods of service: 
1787-1830 Monastery of Santa Ana in Ávila (nun)
Biography: 

Alfonso de Vicente (2019) mentioned a piece by Agustín Gutiérrez, chapelmaster at the Monastery of Santa Ana, composed for the profession of that nun, celebrated the same day as the profession of the nun Joaquina Ugena: "Aria con violines y acompañamiento, para la profesión de Dª Joaquina y Dª María Ana, de Agustín Gutiérrez, 1788 [...]". Vicente (2019) also mentioned the following information about those nuns:
"Joaquina Ugena nació en Ávila en 1772, tomó el hábito el 20-VIII-1787, profesó el 24-VIII-1788 y murió el 22-X-1827.
María Ana González y Zurita nació en 1768, tomó el hábito y profesó los mismos días que la anterior (por ello el aria es para la profesión de ambas) y murió el 1-X-1830".

Submission’s author: 
?, 1768 — Ávila, 01-X-1830

Details

Birth date: 
18/2 (1737)
Death date: 
18/4 (1796)
Nationality: 
Periods of service: 
1767-1796 Monastery of Santa Ana in Ávila (nun)
Biography: 

Alfonso de Vicente (2019) annotated: "Petronila Navarro nació en Leganés (Madrid) en 1737, fue recibida como religiosa de coro y velo negro el 16-VII-1767, profesó el 2-VIII-1768 y murió el 4-I-1796"; he also mentioned an "Aria para la profesión de Dª Petronila, echa en el año 1768 a 28 de julio, de Francisco de la Huerta". This recitado and aria, untitled Por el velo, Petronila / Feliz y dichosa Petrona (1768) was commented in Gembero-Ustárroz (2007), pp. 330-331.

Submission’s author: 
Leganés, Madrid, 1737 — Ávila, 04-I-1796

Details

Birth date: 
15/3 (1472)
Death date: 
16/2 (1545)
Nationality: 
Submission’s author: 
Toro, Zamora, 1472 — Valladolid, 1-VIII-1545

Details

Birth date: 
18/3 (1772)
Death date: 
19/2 (1839)
Nationality: 
Periods of service: 
1786-1839 Monastery of Santa Ana de Ávila (singer, organist, harpist).
Biography: 

According to Alfonso de Vicente (1989), p. 17, "Carmen Sáenz de Tejada, cantora, organista y arpista" (singer, organist and harpist), born in Logroño in 1772, was professed as a nun in the Monastery of Santa Ana de Ávila in 1788, and she died there in 1836. The same author, though, in a later publication (2019), available at http://www.historicalsoundscapes.com/evento/1016/avila/es, annotated: "Carmen Sáenz y Tejada nació en Logroño, tomó el hábito en 1786 con catorce años por lo que hubo de esperar dos años hasta el 18-VII-1788 para profesar. Murió el 10-I-1839. Fue cantora, organista y arpista; numerosas partichelas indican su nombre como intérprete". The recitado and aria A ti, padre amoroso / Ven, de Cristo esposa (1788) by Agustín Gutiérrez, chapelmaster in Santa Ana's Monastery, for soprano, organ and accompaniment, was composed for her religious profession (No. 635 in Vicente's catalogue, 1989, p. 156).

Submission’s author: 
Logroño, 1772 — Ávila, 10-I-1839

Details

Birth date: 
17/4 ?
Death date: 
18/2 ?
Nationality: 
Biography: 

Ana Agustina de Santa Teresa, prioress of the Real Monasterio de la Encarnación, was the dedicatee of E-MO 0754b [RISM R3107], printed in 1702, and the manuscript E-MO 0777 copied in 1731; see the following links:https://hispanicpolyphony.eu/source/30723 and https://hispanicpolyphony.eu/source/13365. According to Codina (2016), p. 53 (n36), a document in the archive of the royal palace in Madrid, dated 1732 (Patronatos Legajo 7173/18) confirms the name of the prioress dedicatee of these volumes, as "Excmª Señora Ana Agustina de Sta Theresa, Priora".

Submission’s author: 
fl. Madrid, 1702-1732

Details

Birth date: 
18/3 (1772)
Death date: 
19/2 (1827)
Nationality: 
Periods of service: 
1787-1827 Monastery of Santa Ana in Ávila (nun)
Biography: 

Alfonso de Vicente (2019), annotated: "Joaquina Ugena nació en Ávila en 1772, tomó el hábito el 20-VIII-1787, profesó el 24-VIII-1788 y murió el 22-X-1827". He also mentioned a piece by Agustín Gutiérrez, chapelmaster at the Monastery of Santa Ana, composed for the profession of that nun, celebrated the same day as the profession of the nun María Ana González Zurita: "Aria con violines y acompañamiento, para la profesión de Dª Joaquina y Dª María Ana, de Agustín Gutiérrez, 1788 [...]. María Ana González y Zurita nació en 1768, tomó el hábito y profesó los mismos días que la anterior (por ello el aria es para la profesión de ambas) y murió el 1-X-1830".

Submission’s author: 
Ávila, 1772 — Ávila 22-X-1827